Midweek - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Anneke Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Midweek - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Anneke Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Midweek

Door: annekeenkees

Blijf op de hoogte en volg Anneke

25 April 2012 | Colombia, Santa Marta

Amigos,

Met overstap via Bogota aangekomen in Cartagena aan het helder blauwe water van de Cariben. Hotelkamer midden in het historische centrum. Wirwar van middeleeuwse straatjes en muren. Las Bovidas en las Muralles bezocht en zo ongeveer alles wat je kan bezoeken. Flinke herrie gemaakt met verkoper van kaartjes naar de koraalrif van Rosalis die ons meende te moeten tillen en moest worden duidelijk gemaakt dat we de aanbetaling terug wilden.
Cartagena is dé stad, een soort openluchtmuseum met luidruchtige mensen, waar Colombia zich mee profileert.Het is er zeer veilig, want et wemelt van de politie. Er is een deel met - voor ons lelijke - hoge nieuwbouw. Volgens Remco vinden de Colombianen dat schitterend: het toont vooruitgang, is proper en netjes.
Tocht met taxi naar busterminal was indrukwekkend. Steeds meer armoede, afval,vis, vies, opgefokte mensen en gevoelens van onveiligheid. Remco hield nauwlettend in de gaten of de taxi de doorgaande weg aanhield.... Onderweg naar Santa Marta ook veel ellende en lamlendigheid van mensen. In Barranquilla zagen we aan de periferie eenzelfde beeld als in Cartagena. Voor geen geld of goud wagen we ons in de sloppenwijk.
In Santa Marta bivakkeren we in een ' hotl' (16 euro per nacht) tussen de Colombianen. We gaan veel om met de locals waar Remco uren in zeer rap Spaans mee praat. Zo gauw ze merken dat hij Spaans spreekt met Colombiaans accent kijken ze even met verbazing hem aan en vliegen prijzen naar beneden. Hij dingt af, informeert naar wat goed is, tochten en nog 100 andere dingen. Hoteleigenaar wil met hem een reisbureau opzetten want Remco weet alles van elke omgeving, omdat hij er ooit geweest is.... Morgen om 6.00 uur bagpacken in park Tayrona.Park is een eufemisme: het meet 15000 vierkante kilometer. Remco heeft door zin contacten een tocht georganiseerd die van de reguliere afwijkt. Anneke heeft al een klein wasje gedaan. Het primitieve van het kamperen van vroeger kwam terug: met een hotelzeepblokje in de wasbak.
We komen ogen tekort, verbazen ons regelmatig zeer, zien ook in Santa Marta overal politie. Vandaag nog strandhoppen met als doel Taganga en morgen dus het oerwoud in.

Hasta luego,

Anneke, Kees en Remco

• 25 April 2012 - 15:29

Arlien:

Hallo Kees en Anneke,
    Fijn dat je via de mail op "jullie" site wees! Erg leuk en interessant om te lezen wat jullie doen en meemaken.
    Nog veel fijne dagen toegewenst!