Woensdag en donderdag - Reisverslag uit Neiva, Colombia van Anneke Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Woensdag en donderdag - Reisverslag uit Neiva, Colombia van Anneke Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Woensdag en donderdag

Door: annekeenkees

Blijf op de hoogte en volg Anneke

19 April 2012 | Colombia, Neiva

Dag allemaal,
Buenos tardes! Even een paar ‘flitsen’ nu we nog makkelijk kunnen mailen.
� Veel armoede in Neiva en veel fruit. Geen tourist te bekennen en men kijkt ons wat raar aan. Wat een merkwaardige vanuit oude VS geimporteerde bussen en vrachtwagens met glimmende grills. Als je daar boodschappen doet krijg je bij de uitgang een stempel op de rekening, zodat je de zaak niet kan tillen door nog een keer hetzelfde te kopen…..
� Veiligheid geen problem. Ga je Neiva in of uit dan staan bij de uitvalwegen militairen achter zandzakken te controleren.
� In slaapkamer is gisteren airco aangebracht. Permanent een familid erbij die het observeerde: het is prettig dat als afloop al je spullen er nog zijn, zo begrepen wij…
� Komen er nu achter hoe koffie (verse bonen van het veld) echt hoort te smaken.
� Bbq met alle zussen en aanhang. Loop niet telkens voor een stuk vlees o.i.d. naar de bbq, want dat hoort niet. Je krijgt een enorm bord met een dun lap vlees, gepofte aardappelen, guacomolasaus . En lekker veel knoflook….
� Aloe vere is de oplossing tegen verbranding e.d. Snijd het van de plant in je kamer of op straat en smeer het geneeskrachtige vocht over je huid.
� Dra grafo is een bruin insekt, kleiner dan een sprinkhaan. Raak het beestje niet aan, de stank is rottend vuil. Betekenis van zijn naam: stinkbak.
� Remco praat en praat en praat. In tegenstelling tot hoe we hem kennen heeft hij in m.n. gezelschap van Colombianen het temperament van een latino.
� De manier van leven is meer dan relaxed. Altijd zomer en altijd makkelijk zittende kleding. Na zes uur als het donker wordt (huid bedekken tijdens de schemering of deet smeren tegen de musquitos) gaat het luidruchtige leven op straat door en verschijnen de Colombianen opeens in korte broek.
� En wat zijn de mensen klein. Anneke voelt zich ‘ een beer van een vrouw’.
� Nog nooit zoveel verschillende sappen gedronken. Dat gaat de hele dag door met de blender en het zeer diverse fruit bij Remco/Yuli of de familie aan de overkant. Maracuya, vers geperste banana, etc.
� Gisteren tussen-de-middag bij de familie arepa gegeten en vandaag verrukkelijke bandera paisa. Hoofdmaaltijd is ‘s middags voor de siesta.
� Vanmorgen om 6.30 uur naar de Tatacoawoestijn vertrokken na een paar glazen ‘ geblenderde’ gujeba . Een vitamineshot dat volgens Remco kiwi in het kwadraat is.
� Zeer indrukwekkende woestijn. Mooie heen- en terugreist langs rijstvelden en suikerriet. Om 12.00 uur i.v.m. de overlevingskans weer thuis. Factor 100 opgesmeerd.
� Vanavond gaan we met z’n vieren dobberen in een vulkanisch bad. We zijn benieuwd!
� Het inkijkje in het leven van de Colombianen en hun cultuur is door Remco’s huwelijk met Yuli zeer intrigerend en koesteren we.

Groetjes
Anneke en Kees