Aankomst - Reisverslag uit Neiva, Colombia van Anneke Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Neiva, Colombia van Anneke Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Aankomst

Door: annekeenkees

Blijf op de hoogte en volg Anneke

18 April 2012 | Colombia, Neiva

Beste mensen,

Gisteravond lokale tijd 24.00 uur (7.00 uur Nederland) na een lange reis aangekomen in Neiva. Na een voorspoedige en heerlijke vliegreis landden we eerst in Bogota waar Remco was. Na wat douaneperikelen , een zoekgeraakte koffer en een hapje eten, bracht de taxi ons zonder snelheidsbeperking, links en rechtsinhalend naar het busstation. Ons viel op de enorme stank (smog) via de openstaande ramen van de auto en de mondkapjes van mensen langs de weg en het lawaai dat mensen maakten. Druk volkje. Verder was de bewaking door politie, militairen en in te huren particulieren opvallend. Bij heel veel winkels stond wel iemand in uniform, om zich heen spiedend met donkere blik. Voor de bustocht paspoortgegevens genoteerd en in de bus werd voor vertrek een korte video-opname van iedereen gemaakt. Kan altijd te pas komen als een busoverval plaatsvindt…… Tijdens de 6-uur durende rit kreeg iedereen een deken, stoel in lig-/slaapstand (we pikten een paar uur slaap mee) en met de taxi (kost echt vrijwel niks) in Neiva naar Yuli die op ons wachtte.
Remco en Yuli zitten in een klein, maar werkelijk schitterend appartement met inpandig balkon en patio schuin tegenover schoonzus en schoonmoeder met hun aanhang. Na een nacht met tropische hoosbuien merkten we dat dit hét land voor Kees is: de zon gaat kort voor zes uur op en iedereen is of gaat uit bed en maakt voldoende lawaai (hardop praten, veel bezemen om het vele stof van straat te halen) om je wakker te maken. Gelukkig dus geen uitslapen! Yuli is doorgaans om tegen half zes eruit, vertrekt (met taxi!) half zeven naar haar werk, komt tussen-de-middag eten en is ´s avonds tussen 7 en 8 weer thuis. Even uitgeprobeerd hoe lang je in de zon kan zitten. Dat lukt van 6 tot tegen 9 uur. Daarna klimt de temperatuur boven de 30 tot ´s middags ruim 40 graden. Vreemd gezicht: een foto vanaf het balkom van het appartement waarbij je door de ligging bij de evenaar geen schaduw meer hebt.
Woensdagmorgen kennis gemaakt met de familie aan de overkant. Veel vriendelijkheid ontmoet, uitwisseling van chocola en stroopwafels en mensen die daar oprecht blij mee zijn…. We kregen om 9 uur na ons eigen ontbijt eerder die morgen een stoofpot met kaas-/maisbroodjes, granadilla en lulo voorgezet. Lulo is een plant die we vorig jaar in Nederland in de tuin hadden staan. Overigens zijn hier massa´s vruchten. Limoenen, mango´s, papaya, banana, kokosnoot kan je van de bomen plukken, zo zagen we tijdens ons rondje door de straat waar veel parkieten, kanaries en kolibries rondvliegen.
Vanmiddag worden we verwacht bij de familia voor een Colombiaanse maaltijd (is te eten volgens Remco), vanmiddag even Neiva in, vanavond bbq en morgen om 6 uur ,s morgens naar de Tatacoa woestijn. Zo vroeg mogelijk, zei Remco, want we moeten om 12 uur terug, want daarna gaat de temperatuur naar de 50 graden. In de verte (half uur rijden) liggen prachtige bergen. Die bezoeken we – helaas –niet. Te gevaarlijk volgens Remco: daar zit de Farc. Dan toch maar niet!

Groetjes
Anneke en Kees

• 18 April 2012 - 18:29

Riena En Albert:

heel leuk dat je ons op deze manier
    mee laat genieten van jullie mooie reis.

• 19 April 2012 - 07:18

Nathanael:

Ha tante en nonkel fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Doe Remco en Yuli de groeten. Gr. Nathanael